“De brexit plaatst ons inderdaad voor enorme uitdagingen, maar kan ook de bron van opportuniteiten en een katalysator van veranderingen zijn”, vindt Loones. “Zo biedt dit de kans om op een aantal vlakken schoon schip te maken. Niet enkel de lidstaten moeten een tijdperk van overbodige kosten afsluiten, de Unie moet evenzeer het goede voorbeeld tonen en radicaal kiezen voor hervormingen.”

Heldere keuzes maken

Deze ideeënnota haalt volgens Loones terecht aan dat Europa onvoldoende tegemoetkomt aan de verwachtingen van de burger op het vlak van veiligheid en migratie. “Maar die conclusie is waardeloos, als ze niet gekoppeld wordt aan heldere budgettaire keuzes”, vindt Loones. “Europa moet de centen van de burgers investeren in de thema’s waar de bevolking van wakker ligt. En dat doet het nog altijd onvoldoende, daar verandert deze nota helaas nog niets aan."

Gemiste kansen

Nochtans is er volgens Loones geen alternatief: “We zullen zware keuzes moeten maken en moeten stoppen met voortdurend nieuwe doelstellingen te verzinnen zonder daarbij oude prioriteiten af te schaffen. Europa heeft geen nood aan een retrobudget met prioriteiten uit het verleden, maar aan een budget gericht op de uitdagingen van vandaag én morgen. Vanuit dat opzicht is het tekenend dat, bij de beslissingen rond de uitgaven, de Europese toegevoegde waarde niet duidelijk gedefinieerd wordt. Ook een omvattend onderzoek van de huidige uitgaven, zoals gevraagd door de Europese Rekenkamer, wordt nergens aangekondigd.”