“Na een zwart weekend op onze Vlaamse wegen klinkt er vandaag opnieuw een terechte roep om bijkomende maatregelen tegen vluchtmisdrijven”, stelt Dumery vast. Sinds eind vorig jaar ligt er in de Kamer al een meerderheidsresolutie voor rond de aanpak van vluchtmisdrijven. Daarin wordt de regering opgeroepen om verder werk te blijven maken van een aantal kleinere concrete maatregelen die er vooral op gericht zijn de pakkans te verhogen.

Andere veiligheidscultuur

“Wat echter ontbreekt in die resolutie is de terechte vraag van de politierechters om eindelijk eens werk te maken van de invoering van het rijbewijs met punten”, benadrukt Dumery. “Dat werd al in 1990 in de wet ingeschreven en wordt gesteund door vrijwel alle Vlaamse partijen. Maar aan de overzijde van de taalgrens heerst nog steeds een andere veiligheidscultuur en ziet men ook nu nog niet goed het nut in van zo'n rijbewijs. Er zijn nochtans genoeg buitenlandse voorbeelden die aantonen dat een verstandige invoering ervan, met verhoogde pakkans én een goede sensibilisering, echt wel voor een grote daling van het aantal ongevallen en slachtoffers zorgt.” In de buurlanden had dit een daling van twintig procent in het aantal verkeersdoden tot gevolg. Omgerekend zou dat in Vlaanderen jaarlijks tachtig mensenlevens redden.

Eind dit jaar zou het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV), intussen omgedoopt tot VIAS, met een rapport moeten komen van een studie die door federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) werd besteld. “De N-VA blijft in elk geval voortrekker om het rijbewijs met punten erdoor te krijgen. Desnoods gooien we het opnieuw op tafel bij de onderhandelingen voor een volgende regering”, besluit Dumery.