Bijna dertig jaar na wet: waar blijft rijbewijs met punten?

Door Daphné Dumery op 12 september 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkeersveiligheid

Voor de N-VA is veiligheid een topprioriteit. Ook verkeersveiligheid. Nog nooit werd zoveel budget uitgetrokken voor fietsinfrastructuur als onder Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. Ook federaal werken de N-VA-ministers aan een betere verkeersveiligheid. Minister van Veiligheid Jan Jambon zet bijvoorbeeld  in op meer technologische hulpmiddelen voor de politie en meer blauw op straat. “Last but not least is er het rijbewijs met punten”, zegt Kamerlid Daphné Dumery. “Bijna dertig jaar geleden werd dat al goedgekeurd. Maar helaas is het nog steeds niet mogelijk gemaakt op het terrein.”

“Na een zwart weekend op onze Vlaamse wegen klinkt er vandaag opnieuw een terechte roep om bijkomende maatregelen tegen vluchtmisdrijven”, stelt Dumery vast. Sinds eind vorig jaar ligt er in de Kamer al een meerderheidsresolutie voor rond de aanpak van vluchtmisdrijven. Daarin wordt de regering opgeroepen om verder werk te blijven maken van een aantal kleinere concrete maatregelen die er vooral op gericht zijn de pakkans te verhogen.

Andere veiligheidscultuur

“Wat echter ontbreekt in die resolutie is de terechte vraag van de politierechters om eindelijk eens werk te maken van de invoering van het rijbewijs met punten”, benadrukt Dumery. “Dat werd al in 1990 in de wet ingeschreven en wordt gesteund door vrijwel alle Vlaamse partijen. Maar aan de overzijde van de Taalgrens De taalgrens tussen een Nederlandstalig en een Franstalig gebied werd definitief vastgelegd in de periode 1962-1963. Het arrondissement Brussel-Hoofdstad met 19 gemeenten werd officieel tweetalig. De taalgrens was geen Vlaamse uitvinding. De Franstaligen en zeker de socialisten ijverden al sinds het begin van de 20ste eeuw voor eentalige gebieden in België. Vandaag wensen de Vlamingen respect voor de taalgrens en de tweetaligheid van Brussel. taalgrens heerst nog steeds een andere veiligheidscultuur en ziet men ook nu nog niet goed het nut in van zo'n rijbewijs. Er zijn nochtans genoeg buitenlandse voorbeelden die aantonen dat een verstandige invoering ervan, met verhoogde pakkans én een goede sensibilisering, echt wel voor een grote daling van het aantal ongevallen en slachtoffers zorgt.” In de buurlanden had dit een daling van twintig procent in het aantal verkeersdoden tot gevolg. Omgerekend zou dat in Vlaanderen jaarlijks tachtig mensenlevens redden.

Eind dit jaar zou het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV), intussen omgedoopt tot VIAS, met een rapport moeten komen van een studie die door federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) werd besteld. “De N-VA blijft in elk geval voortrekker om het rijbewijs met punten erdoor te krijgen. Desnoods gooien we het opnieuw op tafel bij de onderhandelingen voor een volgende regering”, besluit Dumery.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is