Bijdrage voor verblijfsaanvragen brengt 10 miljoen in het laatje

Door Theo Francken op 8 januari 2018, over deze onderwerpen: Migratie, Asiel, Verandering
Theo Francken

Vorig jaar betaalden vreemdelingen bijna 10 miljoen euro aan bijdragen voor de administratieve kosten van hun verblijfsaanvraag. In 2015 ging het nog om 6,5 miljoen, in 2016 om 7,2 miljoen. Het hogere totaalbedrag is een gevolg van een stijging van de gevraagde bijdrage in maart 2017.

“Nog niet zo lang geleden kon je volledig gratis een verblijfsvergunning aanvragen”, zegt staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken. “Dat leidde tot een stortvloed aan ongefundeerde aanvragen. Het gevolg: een massale administratieve achterstand.”

Sinds maart 2015 moet er wel betaald worden. En in 2017 werd het bedrag voor aanvragen van onder meer humanitaire regulatie en lang verblijf opgetrokken naar 350 euro per volwassene. De 10 miljoen die dat in 2017 in het laatje bracht, komt overeen met wat de regering verwachtte. “De opbrengst wordt hoofdzakelijk gebruikt om de capaciteit in onze gesloten terugkeercentra te verhogen”, besluit Theo Francken. “Dat is absoluut noodzakelijk.”