Bescherming religieuze minderheden: crucialer dan ooit

Door Peter Luykx op 27 juni 2017, over deze onderwerpen: Buitenlandse Zaken, Verandering
Peter Luykx

De bescherming van religieuze minderheden in het Midden-Oosten en Noord-Afrika moet een speerpunt van ons buitenlands beleid worden. De bevoegde Kamercommissie sprak zich daarover unaniem uit. Kamerlid Peter Luykx, samen met Peter De Roover en Brecht Vermeulen een van de bezielers van het voorstel, reageert tevreden.

“Het draagvlak onder de partijen om religieuze minderheden beter te beschermen, is groot. En maar goed ook: van Libië tot Irak moeten zij – ondanks hun diepe historische wortels in de regio – in toenemende mate vechten voor hun toekomst”, stelt Luykx. “Als deze gemeenschappen verdwijnen, dan betekent dat een groot verlies aan cultureel erfgoed en mensenlevens.”

Pluim voor regering

De federale regering nam al veel lovenswaardige initiatieven om religieuze minderheden te helpen. Met deze resolutie wil de N-VA ook vanuit het parlement de nodige ruggensteun geven om het goede beleid verder te zetten. “Het feit dat ons voorstel unaniem werd goedgekeurd, is een pluim voor het werk van deze regering”, besluit Luykx.