België weet niet hoeveel bestuurders met buitenlands rijbewijs rondrijden

Door Daphné Dumery op 9 maart 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkeersveiligheid

België weet niet hoeveel autobestuurders er rondrijden met een buitenlands rijbewijs. We weten ook niet hoe vaak ze bij ongevallen betrokken zijn, en of de rijopleiding in het land van herkomst volstaat. “In 2011 werd er nochtans bij wet beslist om een Kruispuntbank van de Rijbewijzen op te richten”, zegt Kamerlid Daphné Dumery. “Dat is nog altijd niet gebeurd. We moeten daar spoed achter zetten.”

De databank is bedoeld om verkeersovertredingen beter te kunnen opvolgen. Ook de herkomst van een rijbewijs kan erin worden opgenomen. “Met de verstrenging van het rijexamen hebben we er alle belang bij dat we ook de validiteit van buitenlandse rijbewijzen kunnen nagaan”, stelt Dumery.

Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) blijkt vandaag echter niet eens te beschikken over cijfers van het aantal bestuurders die hier rondrijden met een rijbewijs uit landen die genieten van een vrijstelling, zoals de Republiek Congo of Oezbekistan, laat staan over het aantal geregistreerde ongevallen waarbij dergelijke bestuurders betrokken waren. “Dat is toch vreemd”, vindt Dumery. “Vooral omdat het hier om notoir corrupte landen gaat. Je kan je dus terecht vragen stellen bij de status van een rijbewijs dat in die landen werd behaald.” Momenteel bepaalt de Belgische wetgeving dat houders van zo’n rijbewijs die zich permanent in België vestigen, die kennis en vaardigheden niet opnieuw moeten aantonen om een Belgisch rijbewijs te bekomen.

Oplossing laat al vijf jaar op zich wachten

In 2011 werd bij wet bepaald dat een Kruispuntbank van de Rijbewijzen moest worden opgericht. Naast de rijbewijsgegevens zelf zou die ook informatie bevatten over de geldigheid van rijbewijzen, de medische geschiktheid van chauffeurs, de intrekking van het recht tot sturen, enzovoort. Politie en justitie zouden bovendien ‘in real time’ over al die gegevens kunnen beschikken. “We zijn intussen vijf jaar later en er is nog geen databank”, stelt Dumery vast. “Ik hoop dat die er nu snel aankomt, en dat hij ook de gegevens zal bevatten van de chauffeurs die hier rondrijden met een rijbewijs uit de landen die genieten van een vrijstelling van rijexamens.”