Bart De Wever in VTM Nieuws: "Brussel opkuisen vergt eerst en vooral politieke wil"

Door Bart De Wever op 17 juni 2017, over deze onderwerpen: Confederalisme, Wonen en werken in Brussel
Bart De Wever

In zijn eerste reactie op de recente politieke schandalen in Brussel legt Bart De Wever het Confederalisme Willen we iets structureel veranderen, dan moeten we de structuren veranderen. Confederalisme is de structurele verandering die dit land nodig heeft. Confederalisme heeft als uitgangspunt dat Vlaanderen en Wallonië eigenaar zijn van alle bevoegdheden. Ze oefenen die zelf uit maar kunnen ook samen beslissen om sommige bevoegdheden samen te beheren op het confederale niveau, in hun beider belang. Zo wordt de logica volledig omgedraaid. In plaats van bevoegdheden over te dragen van het federale niveau naar Vlaanderen en Wallonië, kunnen bevoegdheden worden overgedragen naar het confederale niveau. Gedwongen samenwerking wordt vervangen door vrijwillige samenwerking. Moeten wordt willen. Afbreken van bovenaf wordt opbouwen van onderuit. Confederalisme is dus samen beslissen wat we samen willen doen. confederalisme als definitieve oplossing op tafel. Maar de wildgroei aan mandaten en besturen in Brussel kan je volgens hem ook opkuisen zonder zo’n ingrijpende institutionele hervorming. “Dat vergt politieke wil”, stelt de partijvoorzitter. “Alleen zijn de Franstaligen in Brussel massief in de meerderheid. En als zij dat niet willen, dan zal het ook niet gebeuren.”

“In het confederalisme zou het Brusselse waterhoofd leeggepompt worden”, verklaart De Wever. Zo zouden minstens 500 van de 1100 politieke mandaten geschrapt worden. “Maar dat betekent niet dat je op korte termijn niets kan doen”, benadrukt hij. “De fusie van de gemeenten is in Vlaanderen in 1976 al doorgevoerd, in Antwerpen in 1982. In Brussel is dat nog altijd niet gebeurd.” Op korte termijn zouden ook de negentien Brusselse gemeenten moeten fuseren, vindt de N-VA-voorzitter.

Sp.a en Groen mee verantwoordelijk

“De OCMW’s met hun aparte raden, de zes politiezones, …: ’t is allemaal heel erg inefficiënt. Het noopt ook om allerlei structuren op te zetten waarin wantoestanden welig kunnen tieren”, vervolgt De Wever. In dat verband haalt hij ook uit naar Vlaamse partijen als de sp.a en Groen, die altijd aan dat systeem hebben deelgenomen. “Nu hebben die plotseling niks gezien en nooit iets gehoord. Ze stappen uit het modderbad en wanen zichzelf helemaal proper. Ze roepen ‘Schandaal!’ en schreeuwen om het hardst hun maagdelijkheid uit. Dat stemt mij eigenlijk allemaal wel een beetje wrang”, besluit De Wever.

Bekijk hier het interview met Bart De Wever in het VTM Nieuws. (01:41)