Bart De Wever: "Geen meerwaardebelasting, wel compromis rond rechtvaardige fiscaliteit"

Door Bart De Wever op 20 april 2017, over deze onderwerpen: Belastingen, Financiën
Bart De Wever

In het VRT-praatprogramma Van Gils & Gasten herhaalde N-VA-voorzitter Bart De Wever dat zijn partij inhoudelijk gekant is tegen een Meerwaardebelasting Een belasting op de winst die je realiseert bij de verkoop van een effect, zoals aandelen of obligaties, of van activa, zoals vastgoed. De meerwaarde komt overeen met het positieve verschil tussen de verkoop- en de aankoopprijs. Een negatief verschil is een waardevermindering of minwaarde. Als er een belasting op meerwaarden komt, dan zou er ook een belastingkorting voor minwaarden moeten gelden. meerwaardebelasting. “Maar het idee van rechtvaardige fiscaliteit is voor mij een heel legitiem idee”, voegde hij eraan toe. Een compromis met de andere regeringspartijen om tot een grotere fiscale rechtvaardigheid te komen, is dus zeker mogelijk. Een belangrijke voorwaarde is wel dat deze regering de komende jaren ook op het sociaal-economische vlak blijft hervormen.

De meerwaardebelasting wordt voorgesteld als een belasting die op de hoogste vermogens mikt. In de praktijk zal ze echter vooral de middenklasse treffen: “mensen die een huis bezitten”, verduidelijkt De Wever. “En dat zijn vooral de Vlamingen in dit land.”

Geen anti-Vlaamse belasting

Voor zo’n anti-Vlaamse belasting is De Wever nog steeds niet te vinden, benadrukt hij. Maar de CD&V wil via die meerwaardebelasting naar eigen zeggen een meer rechtvaardige fiscaliteit realiseren. En over dat laatste kan aan de onderhandelingstafel wel degelijk een compromis worden gevonden, meent de N-VA-voorzitter. Zeker als daartegenover verdere sociaal-economische hervormingen staan, die onze welvaart versterken.