Bart De Wever en Wouter Beke: "Constructief en met ambitie verder werken"

Door Bart De Wever op 19 april 2017, over deze onderwerpen: Politiek

N-VA-voorzitter Bart De Wever en CD&V-voorzitter Wouter Beke trekken na een diepgaand gesprek met premier Charles Michel (MR) een streep onder het verleden. Samen met de andere federale meerderheidspartijen willen zij de komende maanden op een constructieve manier en met de nodige ambitie het regeringswerk verderzetten.

'Een economisch engagement, een sociaal project': zo luidt de titel van het federale regeerakkoord dat in oktober 2014 werd afgesloten. De voorbije jaren werden in uitvoering van dat regeerakkoord belangrijke hervormingen gerealiseerd. Daardoor stijgt de private jobcreatie en zijn vandaag meer mensen aan de slag. Dankzij de Taxshift Van een ‘taxshift’ of belastingverschuiving is sprake als je een nieuwe belasting invoert of een bestaande verhoogt om een andere belasting te verminderen of te schrappen. De N-VA is voorstander van een verschuiving van de lasten op arbeid naar die op consumptie of milieuvervuiling bijvoorbeeld, maar niet van een belasting die de totale belastingdruk nog doet toenemen. taxshift houden werknemers bovendien meer over van hun loon en zijn onze bedrijven weer concurrentieel. Het land is veiliger en we investeren opnieuw in politie en justitie.

Focussen op inhoud

“We hebben de ambitie om onder dit motto de komende twee jaar verder te werken”, verklaren beide partijvoorzitters. “Dit mogen geen verloren jaren worden. Bovendien liggen er nog grote uitdagingen op ons bord. Wij willen dan ook een streep trekken onder het verleden. Wij hebben daarover samen met de premier een diepgaand gesprek gehad. Er is afgesproken om te focussen op inhoudelijke discussies en niet te vervallen in gekissebis en geruzie.” Op die manier wil de regering de komende maanden op een constructieve manier en met ambitie haar werk verderzetten.