Audit Franstalige rechtbank van eerste aanleg Brussel komt niets te vroeg

Door Kristien Van Vaerenbergh, Sophie De Wit op 29 januari 2016, over deze onderwerpen: Justitie
Audit Franstalige rechtbank van eerste aanleg Brussel komt niets te vroeg

De N-VA schaart zich achter de vraag van minister van Justitie Koen Geens (CD&V) om de Franstalige rechtbank van eerste aanleg van Brussel door te lichten. De partij ergert zich immers al langer aan de politieke uitspraken en gedragingen van rechtbankvoorzitter Luc Hennart. Diezelfde magistraat weigert nu ook nog eens een tuchtonderzoek te voeren naar aanleiding van een procedurefout die leidde tot de vrijlating van een moordverdachte: Christian Van Eyken, een Franstalig lid van het Vlaams Parlement. “Het vertrouwen van de burger in justitie heeft hierdoor alweer een knauw gekregen”, zegt Kamerlid Sophie De Wit. "Maar ook het imago van justitie loopt opnieuw schade op. Ondanks het harde en goede werk van de grote meerderheid van onderzoekers en magistraten.”

Vorig jaar in mei was het ook al hommeles, toen op onwettige wijze zeven Nederlandstalige griffiers werden overgeplaatst naar de Franstalige rechtbank van eerste aanleg van Hennart. Die transfer verlamt niet enkel de Nederlandstalige rechtbanken, hij ondergraaft ook het ambitieuze vervolgingsbeleid van het parket van Halle-Vilvoorde, waardoor minder criminelen kunnen worden vervolgd. Daarom vroeg Kamerlid Kristien Van Vaerenbergh de Hoge Raad voor de Justitie toen al een onderzoek te voeren naar het personeelsbeleid binnen de rechtbanken van eerste aanleg van Brussel. “In februari krijgen we hopelijk de resultaten van dat onderzoek te zien”, aldus Van Vaerenbergh.

Politiek discours botst met scheiding der machten

Maar niet alleen het personeelsbeleid van Luc Hennart is voorwerp van controverse. De rechtbankvoorzitter haalt ook regelmatig de media met sterk politiek getinte uitspraken. Zo verklaarde hij in het verleden dat het beleid van deze regering tot een nieuwe Dutroux zou leiden. Hij verweet de regering ook een beleid te voeren dat terroristen kweekt. “Politieke uitspraken die het ambt van magistraat onwaardig zijn", meent Van Vaerenbergh. "Temeer omdat de gedragscode voor magistraten voorschrijft dat zij zich politiek terughoudend moeten opstellen.”