Asbestslachtoffers krijgen waardeloze Win for Life in ruil voor immuniteit asbestindustrie

Door Louis Ide op 26 maart 2013, over deze onderwerpen: Asbest

De regeringspartijen zijn bijzonder terughoudend om te raken aan de immuniteit van de asbestvervuilers. Dat bleek deze middag in de Senaatscommissie Sociale aangelegenheden waar de Nationale Arbeidsraad (NAR), staatssecretaris Courard en een wetenschappelijk medewerker van de universiteit Utrecht gehoord werden en dit in aanwezigheid van ABEVA (Asbest in België: Vereniging van Asbestslachtoffers).

Aanleiding voor de gedachtewisseling waren de wetsvoorstellen van Louis Ide en Marleen Temmerman die reeds in november 2011 werden neergelegd. Die voorstellen willen asbestvervuilende bedrijven meer doen bijdragen en de slachtoffers het recht geven om naar de rechtbank te stappen voor schadevergoeding.

Nadat de NAR negatief adviseerde en verwees naar het zogenaamde historische compromis waarbinnen het asbestfonds tot stand is gekomen, stelde de experte van de Universiteit Utrecht duidelijk dat het opheffen van de immuniteit van de vervuiler wel degelijk aangewezen is.
Ide hoopt de meerderheidspartijen alsnog te overtuigen om mee te stappen in zijn voorstellen die moeten leiden tot volwaardige rechten voor de asbestslachtoffers.