Arco: U vraagt, wij draaien… niet!

Door Peter Dedecker op 4 maart 2014, over deze onderwerpen: Belfius en Dexia, ACW-schandaal
Peter Dedecker

Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Maar de top van de coöperatieve vennootschap Arco, die 800 000 nietsvermoedende leden welbewust in een risicovol Dexia liet investeren, maakt het wel erg bont.

Op de legitieme vraag van een N-VA-medewerker, zelf een Arco-coöperant, om het verslag van de laatste, ongemeen woelig verlopen aandeelhoudersvergadering in te kijken, wou men bij Arco niet ingaan. Of toch niet meteen: de man zou het verslag in kwestie wel toegestuurd krijgen. Quod non.

Wat die medewerker wel in zijn bus vond was een brief van de huidige Arco-vereffenaars, die - toeval bestaat niet - vroeger zelf Arco leidden. Daarin stelden zij niet te kunnen ingaan op zijn verzoek en vroegen ze welk “redelijk en legitiem belang” hij kon doen gelden om dat verslag te mogen inzien. Aandeelhouder zijn van Arco volstaat blijkbaar niet.

Na maandenlang aandringen stuurde Arco vervolgens een heel pakket documenten op. Alleen net niet de notulen die de N-VA-medewerker had opgevraagd. “We botsten voor een zoveelste keer op manipulatie en oneerlijkheid vanuit de Arco-top. Blijkbaar denken die mensen dat ze boven de wet staan”, besluit N-VA-Kamerlid Peter Dedecker, die het Arco- en Dexia-dossier op de voet volgt. In het belang van de bedrogen Arco-coöperanten blijft de N-VA alvast aandringen op meer transparantie en inzage in de manier van werken van de Arco-vereffenaars.

Het volledige verhaal, met inbegrip van de ontvangen Arco-brieven, leest u hier.