Het stelsel van de arbeidsintegratiejobs steunt op de techniek van de flexi-jobs in de horeca. Het neemt het risico weg voor beide partijen: de werkgever, die ervoor terugschrikt om langdurig zieken aan te werven, en de langdurig zieke werknemer, die geen initiatief durft nemen uit angst om zijn uitkering te verliezen. Zo moet de werkgever enkel de reëel gepresteerde uren betalen, maar daarbij wel de loonvoorwaarden van de sector respecteren. Bedrijven hoeven ook geen ontslagvergoeding te betalen als ze de samenwerking stopzetten of een gewaarborgd loon als de werknemer opnieuw ziek wordt. Omdat de langdurig zieken steeds hun uitkering behouden en hun werk betaald wordt als reguliere arbeid, winnen ze aan koopkracht. Belangrijk is ook dat ze het contact met de arbeidsmarkt behouden en de mogelijkheid krijgen om diverse jobs uit te proberen.

Activeringsbeleid

Met de arbeidsintegratiejobs wil de N-VA een antwoord bieden op de explosie van het aantal langdurig zieken, dat tot een recordniveau is gestegen. De regering-Michel probeert die forse toename een halt toe te roepen door langdurig zieken die volgens artsen nog kunnen werken, te begeleiden naar aangepast werk. Het innovatieve stelsel levert in elk geval financiële besparingen op voor de sociale zekerheid.

“Het voorstel past in het activeringsbeleid van de regering”, besluit Spooren. “Tegelijkertijd draagt het rechtstreeks bij tot jobcreatie en een verhoging van de werkzaamheidsgraad: twee hoofddoelstellingen van de huidige regering. Uiteindelijk wint iedereen hierbij: langdurig zieken, bedrijven én overheid.”