In De Zevende Dag debatteert Europarlementslid Anneleen Van Bossuyt over hoe het nu precies verder moet met het Europese project. “We gaan ons meer moeten focussen”, benadrukt zij. “En wel op die zaken waar Europa een meerwaarde kan betekenen.” De drie werven die op de top van Bratislava zijn aangehaald door de staats- en regeringsleiders - veiligheid en terrorismebestrijding, migratie, welvaart en jobcreatie -zijn volgens haar alvast een stap in die richting. “Maar laat ons ook ‘back to basics’ gaan, terug naar de interne markt. We zijn begonnen als een economisch samenwerkingsproject en daar is er nog heel wat werk aan de winkel, dat de burger echt zal voelen. Voor ons gaat het in wezen daarom: ga terug naar een Europese Unie die efficiënt is.”

Intussen lijkt Europa steeds meer uiteen te vallen in groepjes. “We mogen daar zeker niet naïef in zijn”, aldus Van Bossuyt. “We zien dat de Visegrádlanden - Tsjechië, Slovakije, Hongarije, Polen - met een eigen beleidsverklaring komen. En we zien ook de mediterrane landen samenzitten. Dan moeten wij ook maar gaan kijken wat we doen, denk ik, en daarbij onze blik naar het Noorden werpen: daar gaan we partners vinden voor het beleid waar wij voor staan. Ik denk dan aan Nederland en Finland, die nauw bij ons aansluiten wat het budgettaire en monetaire beleid betreft. Aan Denemarken, dat nauw bij ons aansluit voor het migratiebeleid, dat gerust wat strenger mag. En aan de Scandinavische landen, die op vlak van milieu- en energiebeleid nauw bij ons aansluiten. Ik geloof dat het belangrijk is om bondgenoten te zoeken, om op die manier je eigen programma vooruit te helpen.”

Bekijk op deredactie.be* het volledige debat met Anneleen Van Bossuyt in De Zevende Dag. (12:40)

*Door veranderingen aan de website van de VRT is dit mediaoptreden niet langer te bekijken.