Jeugdbewegingen op kamp worden vaak geconfronteerd met verschillende systemen van afvalophaling, met de bijhorende praktische problemen. Zo kan de gescheiden ophaling weken blijven staan, nadat het kamp al achter de rug is. Het diftarsysteem is dan weer gebaseerd op adresgegevens, en dat werkt natuurlijk niet bij kampen. Maar het grootste probleem blijft toch de toegankelijkheid van de containerparken. “Nochtans zijn de jeugdbewegingen zelf al geruime tijd vragende partij om dat probleem eindelijk aan te pakken”, weet Van Eetvelde.

Tijdelijke toegang tot recyclagepark

Kern van het probleem is dat het afval van de kampen als bedrijfsafval wordt beschouwd, aangezien de kampplaatsen op privéterrein liggen. Dat heeft tot gevolg dat de jeugdbewegingen zich niet kunnen richten tot het gemeentelijke recyclagepark en met een private inzamelaar moeten werken. “Alleen is dat meestal niet haalbaar”, aldus Van Eetvelde: “Een samenwerking met de gemeente zou dat probleem kunnen oplossen. Een aantal gemeenten zorgen wel reeds voor een tijdelijke toegangsbadge om gebruik te maken van het recyclagepark. Dat is geen grote ingreep, maar het zorgt er wel voor dat er heel wat hinder verdwijnt. Ik roep daarom alle gemeenten op om nu eindelijk werk te maken van deze maatregel.”