infografiek: afslanken provincies

Vandaag zijn er nog te veel verschillende bestuursniveaus met dezelfde taken bezig. “Zo zijn bijvoorbeeld de gemeenten, de provincies én Vlaanderen betrokken bij het bibliotheekbeleid. Hoewel alle drie de niveaus goed werk leveren, is dat niet logisch noch efficiënt”, stelt minister Homans. Zij streeft daarom naar een efficiëntere en slagkrachtigere overheid, met sterke lokale besturen en een sterk Vlaanderen. “Het afslanken van de provincies past daar volledig in.”

Minder mandaten

Slagkrachtig en efficiënt betekent ook minder mandaten. Daarom wordt bij de lokale verkiezingen van oktober 2018 onder meer het aantal te verkiezen provincieraadsleden gehalveerd, van 350 naar 175, en zullen er nog slechts vier gedeputeerden zijn in plaats van de huidige zes.

Minder bevoegdheden

Vanaf 1 januari 2018 mogen de provincies ook niet langer persoonsgebonden bevoegdheden uitoefenen, zoals sport, jeugd, welzijn, cultuur, enzovoort. Het personeel en de infrastructuur worden overgedragen aan de Vlaamse of lokale overheid, met respect en de nodige garanties voor het personeel.

Geen belastingverhoging

Vlaanderen zal voortaan een deel van de provinciale belastingen overnemen, nodig om de overgehevelde taken richting Vlaanderen of de lokale besturen te financieren. Bovendien perkt het de provinciale fiscale bevoegdheid in en wordt die afgetopt. Zo kan deze operatie nooit leiden tot een belastingverhoging in Vlaanderen, in een van de vijf provincies of gemeentelijk.