Afschaffing Senaat opnieuw op tafel

Door Brecht Vermeulen op 4 maart 2017, over deze onderwerpen: Politiek, Verandering

In de werkgroep ‘Politieke vernieuwing’ in de Kamercommissie Binnenlandse Zaken heeft de N-VA 29 concrete voorstellen voor verandering op tafel gelegd. Daarbij springen de afschaffing van de Senaat en een vermindering van de 150 bestaande Kamerzitjes het meest in het oog. “Als we duur en inefficiënt overgewicht kwijt willen geraken, dan moeten we in de eerste plaats kijken naar het politieke apparaat zelf”, zegt Peter De Roover, fractievoorzitter in de Kamer.

De N-VA pleit onder meer ook voor een verplichte elektronische mandatenaangifte voor alle parlementsleden, burgemeesters, schepenen, inhoudelijke kabinetsmedewerkers, speciale functies en iedereen die bestuurder is namens een overheid. “Wie zich daar niet aan houdt, wordt financieel bestraft”, aldus Kamerlid Brecht Vermeulen, die de nieuwe werkgroep voorzit.

Minder postjes

Andere speerpunten voor verandering zijn het verschaffen van duidelijkheid over de inkomsten uit publieke mandaten, aandacht voor mogelijke belangenconflicten, een lobbyregister en een benchmarkstudie die duidelijk moet maken hoe de verloning van de parlementsleden hervormd kan worden. Op institutioneel vlak breekt de N-VA opnieuw een lans voor minder postjes: “We moeten de Senaat afschaffen en de Kamer uitdunnen”, zegt Vermeulen. “Wij hebben onze voorstellen op tafel gelegd en ik nodig de andere partijen nu uit om tot een vergelijk te komen.”