De dienst krijgt ter versterking 38 nieuwe personeelsleden. De eersten gaan meteen na de paasvakantie al aan de slag. Staatssecretaris Demir heeft daarvoor tijdens de begrotingscontrole 3,5 miljoen euro extra verkregen: 2 miljoen dit jaar en de rest volgend jaar. “Ik hoop dat we daarmee de onverkwikkelijke periode van ontoegankelijke infrastructuren, inefficiënte dienstverlening en onduidelijke informatie achter ons kunnen laten”, zegt zij. “Als we de autonomie van personen met een handicap willen versterken, moeten wij een omgeving scheppen die dat mogelijk maakt. Een kwaliteitsvolle dienstverlening begint bij de juiste informatie.”

Stappenplan

De Directie-generaal Personen met een handicap, een dienst van de FOD Sociale Zekerheid, is door een moeilijke fase gegaan. Door grote problemen na de installatie van een nieuw informaticasysteem liep de dienstverlening helemaal in het honderd. De dienst besloot daarop voorrang te geven aan het afwerken van de al ingediende dossiers. Een van de gevolgen was dat de telefoon sinds eind januari niet meer werd opgenomen.

Omdat de problemen maar niet opgelost raakten, werkte de staatssecretaris een stappenplan uit. “In afwachting dat het nieuwe systeem grondig wordt bijgestuurd en gebruiksvriendelijk gemaakt, keren we tijdelijk terug naar het oude informaticasysteem”, legt Demir uit. “De honderdduizenden gegevens die al in het nieuwe systeem waren ingegeven, zijn intussen weer overgebracht naar dat oude systeem. Tegelijk werken we de achterstand in de dossiers weg. Tegen uiterlijk dit najaar willen we ten slotte extra mogelijkheden ontwikkelen voor personen met een handicap om gegevens uit hun persoonlijk dossier online te raadplegen.”