Komt daarbij dat het ACV blijkbaar geen gestalte wil geven aan een zuiver politieke staking. Andere vakbonden blijven echter vastzitten in hun conservatieve reflex, waarbij elke noodzakelijke verandering des duivels is. Daarbij denkt De Coninck onder meer aan de minimale dienstverlening bij het spoor, die door het gros van de treinreizigers wordt ondersteund: “De vakbonden dienen zich bewust te worden van het feit dat de samenleving, de arbeidsmarkt, de arbeidsrelaties en dus ook het arbeidsrecht in constante verandering zijn onder invloed van de toenemende mondialisering en digitalisering.”

Herstelbeleid steunen

Het wordt tijd dat de vakbonden in dit land beseffen dat deze regering alles in het werk stelt om de werkloosheid terug te dringen met een maximale jobcreatie en sociale bescherming, en tegelijkertijd noodzakelijke maatregelen treft om de financiering van de staat en de Sociale Zekerheid betaalbaar te houden en de hoge staatsschuld af te bouwen. “Het succes van die operatie is natuurlijk afhankelijk van een samenwerking tussen politiek en sociale partners. We nodigen die laatsten dan ook uit om hun maximale steun te verlenen aan dit herstelbeleid”, aldus Van der Donckt. “Als suggestie geven we mee dat de vakbonden zich eens dringend beraden of ze hun rol als verdediger van de belangen van de werknemers niet moeten herdenken, om aansluiting te vinden bij de economische samenlevingsrealiteit.”