Vreemd genoeg stemden oppositiepartijen Groen en sp.a tegen die bijkomende financiële middelen. “Het extra verhogen van het bouwritme van sociale woningen is voor hen blijkbaar geen prioriteit”, merkt minister Homans op. “Dat de oppositie niet applaudisseert is logisch, maar waarom ze tegen zo’n duidelijke verhoging van de budgetten stemt, is me een raadsel.” In vergelijking met het verleden gaat het immers over recordbedragen die worden geïnvesteerd. Zo verhoogt het budget voor socialewoningbouw alleen al van 630 naar 830 miljoen euro.

Langdurige leegstand daalt

Minister Homans verduidelijkte ook de leegstandscijfers waarover de media berichtten. De structurele, langdurige leegstand, voornamelijk wegens renovatie, daalt volgens haar wel degelijk. En de aangroei van sociale woningen en de recordinvesteringen zorgen voor een nog snellere daling. “Wel zien we een zeer beperkte stijging van de kortdurende leegstand. Die heeft tal van redenen. Wanneer er bijvoorbeeld meer mensen verhuizen van de ene sociale woning naar de andere, zorgt dat voor een aanzienlijke stijging van de tijdelijke leegstand. Ook moeten er meestal kleine onderhoudswerken uitgevoerd worden tussen twee verhuringen door. En wanneer er veel nieuwbouw is, zoals vandaag, ontstaat er vaak een korte periode van leegstand na de oplevering.”