Aantal buitenlandse investeringen in Vlaanderen piekt

Door Geert Bourgeois op 20 januari 2016, over deze onderwerpen: Economie, Werken, Ondernemen, Investeringen
Aantal buitenlandse investeringen in Vlaanderen piekt

Vlaams minister-president Geert Bourgeois kan meteen al uitpakken met goed economisch nieuws aan het begin van dit nieuwe jaar. Nooit eerder immers kende Vlaanderen zoveel buitenlandse investeringsprojecten als in 2015: 227 in totaal. Dat is een stijging van 23,4 procent of bijna een kwart meer dan in 2014.

Samen zijn die projecten goed voor een totaalbedrag van 2,7 miljard euro en een tewerkstelling van 4.352 jobs: eveneens bijna een kwart meer dan in 2014. Het grootste gedeelte van die tewerkstelling situeert zich in logistieke en productieactiviteiten (telkens 36 procent). “Een belangrijke vaststelling is voorts dat 22 procent van die investeringen in onderzoek en ontwikkeling gebeurt, toch de toekomst van onze industrie”, verklaart Bourgeois.

Internationaliseringsstrategie

De minister-president hoopt die positieve cijfers nog te verbeteren. Op het Wereld Economisch Forum in het Zwitserse Davos wil hij alvast een aantal topmensen uit het wereldwijde bedrijfsleven overtuigen van de economische troeven van Vlaanderen. “Volgende maandag zal ik daar op de Flanders International Economic Summit de internationaliseringsstrategie voor onze economie lanceren, uitgewerkt samen met de partners van Flanders Investment & Trade. Die strategie is een topprioriteit voor deze Vlaamse Regering. Internationalisering is immers de economische levenslijn van Vlaanderen, niet alleen voor onze bedrijven die internationaal zakendoen, maar ook voor onze Vlaamse economie die buitenlandse investeerders nodig heeft.”

Beluister hier een interview met Geert Bourgeois in De Ochtend op Radio 1.