Sodexo rijfde de overheidsopdracht binnen nadat het bedrijf zich zeer ambitieus voorstelde, onder andere over de digitalisering van de dienstencheques. Zo is er in de overeenkomst met de Vlaamse overheid bepaald dat tegen eind dit jaar 95 procent van het dienstenchequeverkeer elektronisch moet verlopen. Tegen halfweg dit jaar moet dat 71 procent zijn. Maar het ziet er niet naar uit dat het bedrijf die doelstellingen zal behalen. “We zijn nog mijlenver daarvan verwijderd”, stelt Van Eetvelde vast. “De jongste drie maanden was tussen 44 en 47 procent van de dienstencheques elektronisch. Het ziet er eerder naar uit dat Sodexo regelrecht op een nieuwe boete afstevent.”

Tandje bijsteken

“Er zijn extra inspanningen nodig van Sodexo om de gebruikers ertoe aan te zetten om digitale dienstencheques te gebruiken. Zo zijn er nog te veel kinderziektes in de nieuwe elektronische omgeving. Die blijven bovendien te lang duren en zorgen ervoor dat gebruikers afgeremd worden in hun omschakeling. Ik hoop dat die problemen snel opgelost raken”, besluit Van Eetvelde.