‘Aanbevolen’ sterrensysteem voor Vlaams logies

Door Cathy Coudyser op 20 januari 2016, over deze onderwerpen: Toerisme, Vakantie
‘Aanbevolen’ sterrensysteem voor Vlaamse logies

De Vlaamse meerderheidspartijen hebben met de toeristische sector een akkoord bereikt over een nieuwe comfortclassificatie voor hotels, campings en andere logiesvormen. De keuze valt op een ‘aanbevolen’ sterrensysteem, dat de ondernemer, hotel- of campinguitbater de vrijheid geeft om de classificatie al dan niet te gebruiken.

“Zo bewaren we de vrijheid van ondernemen”, zegt Vlaams Parlementslid Cathy Coudyser, één van de indieners van het decreet. “Bovendien verschuift de focus van inspectie naar een coachende rol, die uitbaters stimuleert en begeleidt om een betere kwaliteit te bereiken.”

De sectorfederaties reageren tevreden op het voorstel, onder meer omdat het nieuwe systeem overbodige administratieve lasten voor de ondernemers vermijdt. Daarnaast blijven de kwaliteit en de veiligheid van het Vlaamse logies gegarandeerd en komt er een gelijk speelveld voor iedereen, van klassieke hotels en campings tot Airbnb.

Minister van Toerisme Ben Weyts zal de komende maanden de voorgestelde maatregelen in de praktijk brengen, in nauw overleg met de toeristische sector.