“Het is onbegrijpelijk en onaanvaardbaar dat sommige lidstaten en ook de automobielsector zelfs nu nog op de rem blijven staan. Hun vertragingsmanoeuvres moeten stoppen”, vindt Demesmaeker. “Daarom stellen we een verhoogd markttoezicht voor, met een duidelijke Europese dimensie waarbij wagens ook opnieuw kunnen worden getest. Ik ben van mening dat dit het best door een onafhankelijk Europees Agentschap gebeurt. Daarnaast willen we één Commissaris die zowel bevoegd is voor luchtkwaliteit als voor uitstootbeleid. Dat moet voor meer samenhang zorgen en voorkomen dat men verantwoordelijkheden doorschuift of mekaar tegenwerkt."

Testen in reële rijomstandigheden

Uit het werk van deze onderzoekscommissie blijkt dat alle technologie beschikbaar is om de vooropgestelde normen voor stikstof vandaag al te bereiken: "Ook in reële rijomstandigheden en zonder een negatieve impact op de CO2-uitstoot”, stipt Demesmaeker aan. De onderzoekscommissie vraagt dan ook om de testen in reële rijomstandigheden spoedig in praktijk te brengen. De versoepeling van de stikstofnorm moet jaarlijks worden herzien en zo snel mogelijk ongedaan worden gemaakt. Consumenten moeten bovendien duidelijkere informatie krijgen over de effectieve uitstoot van hun wagen.