85 procent minder asielaanvragen Irakezen

Door Theo Francken op 6 januari 2016, over deze onderwerpen: Asiel
85 procent minder asielaanvragen Irakezen

In 2015 is het aantal Irakezen dat vrijwillig terugkeerde naar hun land van afkomst bijna vertwintigvoudigd. Tegelijk zakte het aantal Iraakse asielaanvragen in drie maanden tijd met 85 procent. Dat is te danken aan de informatiecampagnes die staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken voerde en aan de beslissing om geen asielaanvragen meer te behandelen van jonge mannen uit de hoofdstad Bagdad. “We hebben de mythes over België met woord en daad doorgeprikt”, stelt Francken vast.

In 2015 keerden 1.014 Irakezen met assistentie van de Belgische overheid vrijwillig terug naar hun thuisland. Dat zijn er bijna twintig keer meer dan in 2014, toen er 58 vrijwillige terugkeerders waren. Die spectaculaire stijging is te danken aan de informatiecampagnes die Francken voerde, zowel via een brief aan de Irakezen in de opvangcentra als via een Facebook-advertentiecampagne waarin jonge Iraki’s afgeraden werd naar België af te reizen. “Die campagnes leggen de mensen op transparante en correcte manier uit hoe de procedures in België verlopen en welke opvang - sober, bed-bad-brood - zij krijgen. Mensensmokkelaars draaien asielzoekers immers vaak een rad voor de ogen.”

Beslissingsstop

Daarnaast was er ook de beslissing van het Commissariaat-Generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen om vanaf 3 september een beslissingsstop in te voeren. In de zomer was er plots een enorme toevloed van Iraakse asielzoekers (van 376 in juni tot 2.198 in september). Sinds14 oktober krijgen asielzoekers ook niet langer automatisch een subsidiaire bescherming enkel en alleen omdat ze afkomstig zijn uit Bagdad. In december daalde het aantal aanvragen naar 335, een daling met 85 procent.

Mythes over België doorgeprikt

“Onze informatiecampagnes hebben een belangrijke rol gespeeld, maar retoriek alleen volstaat niet om de perceptie van ons land als eldorado te doorbreken”, aldus Francken. “Woorden moeten gevolgd worden door daden. Dat hebben we ook gedaan. In plaats van een eigen sociale woning en financiële uitkering, die hen door smokkelaars was beloofd, kregen de Iraakse asielzoekers slechts bed, bad en brood in gemeenschappelijke voorzieningen. We hebben de mythes die over ons land de ronde deden doorgeprikt met woord én daad. Dat is het geheim achter dit succes”, besluit Francken.