Elia berekent de federale bijdrage die de DNB’s moeten betalen op basis van de elektriciteit die ook effectief door zijn distributienet naar de distributienetbeheerders stroomt. De federale bijdrage die de distributienetbeheerder aan de klant moet aanrekenen, is echter gebaseerd op het totale elektriciteitsverbruik. En een deel daarvan loopt niet via dat Elia-net. De stroom die windmolens en warmtekrachtkoppelingsinstallaties produceren, wordt bijvoorbeeld rechtstreeks in het net van de distributienetbeheerders geïnjecteerd.

De DNB’s zijn met andere woorden verplicht om voor die federale bijdrage systematisch een te hoog bedrag te factureren. Dat is niet alleen in Vlaanderen het geval, maar ook in Brussel en Wallonië. Alleen beslisten die deelstaten in het verleden al om het teveel aan ontvangen euro’s terug te storten aan de consument. Vlaanderen was voorzichtiger, omdat zowel de federale energieregulator, de regionale energieregulatoren en de distributienetbeheerders maar niet tot een akkoord kwamen over hoe het teveel geïnde bedrag zou worden teruggestort.

Hernieuwbare energie meetellen

“Er ligt nu een voorstel op tafel om bij de berekening van de federale bijdrage voor elektriciteit voortaan ook rekening te houden met de geïnjecteerde stroom van hernieuwbare energie op het distributienet. Maar dat is geen oplossing voor de 75 miljoen euro die door de Vlaamse distributienetbeheerders werd opgepot. Dat bedrag moet zo snel mogelijk worden teruggestort aan de consument”, benadrukt Gryffroy. Hij maant de Vlaamse energieregulator (VREG), de distributienetbeheerders en Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open Vld) dan ook aan om daarover zonder uitstel rond de tafel te gaan zitten.